کاخ توپ‌قاپی
امتیاز ما

کاخ توپ قاپی

کاخ توپ قاپی از مجموعه آثار باستانی مربوط به دوره عثمانی است که امروزه به عنوان موزه یکی از جاذبه های توریستی استانبول ترکیه محسوب می شود. کاخ توپ قاپی دارای سه دروازه است که با عبور از هریک از این دروازه ها به حیاط هایی می رسیم و در هر یک از این حیاط ها مجموعه ای از آثار نگه داری می شوند. در این مقاله توضیح جامعی از این کاخ آمده است.بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

کاخ توپ قاپی در استانبول ترکیه قرار دارد. ساختن قصر توپ قاپی زیبا ۶ سال به طول انجامیده است و قدمت بنا به سال ۱۴۶۵ برمی گردد. چشم انداز این کاخ زیبا رو به تنگه بسفر است و بین مناطق شاخ طلایی و دریای مرمره قرار دارد. علت این نام گذاری وجود توپ های جنگی بزرگی است که در دروازه های شهر قرار داشته و معنی این کاخ به زبان ترکی دروازه توپ ها است. در این کاخ حرم سرای سلطان وجود داشته و محل اقامت همسران عقدی و صیغه ای شاه بوده، هم چنین فرزندان شاه هم در این مکان زندگی می کرده اند. در محیط داخلی حرم سرا ۴۰۰ اتاق وجود داشته که بعضی از این اتاق ها محل اقامت مادر شاه و همسران او بوده و بعضی دیگر شامل اتاق های مخصوص برای ختنه کردن، اقامتگاه خواجه ها و محل ویژه استراحت سلطان وجود داشته است.

کاخ توپ‌قاپی

اطلاعات کلی کاخ توپ قاپی

سبک معماری کاخ توپ قاپی به زمان عثمانی برمی گردد و به خواست یکی از سلاطین عثمانی، سلطان محمد فاتح به منظور دفتر اداری در این شهر بنا شده است. این کاخ زیبا شامل چندین ساختمان کوتاه، عمارت ها و باغ ها است. چندین معمار و طراح برای این بنای زیبا به کار گمارده شده اند و زیر بنای کاخ در حدود ۷۰۰۰۰۰ متر مربع بوده است. بنای کاخ در طول سالیان دستخوش تغییرات بوده و تکمیل شده بنای کاخ به شکل امروزی به سال ۱۴۷۸ برمی گردد.

کاخ توپ قاپی در امروز

کاخ توپ قاپی امروزه به موزه تبدیل شده و یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شود. این تصمیم در سال ۱۹۲۴ و به دستور آتاتورک بوده است. آثار مذهبی و تاریخی مانند لباس پیامبر اسلام، دندان، مو، کفش و چیزهایی منتصب به ایشان و هم چنین شمشیر های حضرت در جنگ های مختلف در این موزه نگه داری می شود. این کاخ هم چنین شامل سالن های متعددی از جمله سالن های خزانه داری و مرکز لباس سلطان است. پس از عبور از دروازه اول کاخ که به دروازه سلطنتی معروف است، وارد حیاطی به نام سپاه می شوید.

در این حیاط آثار باستانی که متعلق به آن دوران است وجود دارد، از جمله این آثار می توان به کلیسای ایرنه هاگیا، مرکز ضرب سکه و یک موزه باستان شناسی اشاره کرد. بعد از عبور از دروازه اول به دروازه دوم به نام سلام می رسید. دروازه سلام شامل دو برج مراقبت است. پس از عبور از دروازه سلام وارد حیاط دوم به نام حیاط دیوان می شوید. آشپزخانه های کاخ نیز در این حیاط قرار دارند. عبور از این حیاط تنها مربوط به سلطان و خدمه او بوده و دسترسی برای عامه مردم نداشته است. در این آشپزخانه ها ظروف چینی ساخت ژاپن و کارهای نقره ای نگه داری می شوند. خزانه دیوان نیز در این حیاط واقع است که امروزه به مرکز نگه داری سلاح های آن دوران تبدیل شده است. دروازه سوم به نام دروازه سعادت که محل ورود به حیاط سوم به نام حیاط اندرونی است. در این حیاط نیز سالن سخنرانی، کتابخانه، مجموعه ای از لباس های سلطان و خزانه او قرار داشتند. در این موزه اشیای گران قیمتی همچون الماس ۸۶ قیراطی، خنجر توپ قاپی، زمرد بسیار بزرگ، تخت های پادشاهی، جاشمعی از جنس طلا نگه داری می شوند.گردشگری دور و نزدیک

کاخ توپ‌قاپی