فرودگاه‌های جهان
امتیاز ما

هر چه تعداد فرودگاه‌ها و هواپیماها بیشتر باشد، آدم بیشتر وسوسه می‌شود تا به دنبال بلیت ارزان قیمت یا دست کم قیمت مناسب بگردد. بسته به این که عازم کجا هستید، تا دلتان بخواهد فرودگاه پیدا می‌کنید که به مقاصد مختلفی پرواز انجام می‌دهند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

ایالات متحده آمریکا تا به امروز کشوری است که بیشترین تعداد فرودگاه را در دنیا دارد. شمار فرودگاه‌های این کشور در سال 2013 میلادی به 13،513 می‌رسید. بر اساس اعلام «اطلاعات‌نامه جهان» (CIA’s World Factbook) که هر ساله توسط سازمان سیا و به سبک سالنامه منتشر می‌شود بقیه کشورهای دنیا یک ـ سوم این تعداد فرودگاه‌ها را دارند. (توضیح این که همه فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شکل برابر و مساوی ساخته شده‌اند). ایالات متحده آمریکا بیش از سه برابر کشور برزیل فرودگاه دارد. برزیل که 4،093 فرودگاه دارد، در مقام دوم جهان قرار دارد. دیگر کشورها تعداد فرودگاه‌های کمتری دارند که البته لازم است تا در این جا از کشور مکزیک با 1714 فرودگاه به عنوان کشور سوم جهان نام ببریم؛ هرچند در مقایسه با فرودگاه‌های آمریکا خیلی ناچیز است.

فرودگاه‌های جهان

برپایه اداره آمار حمل و نقل آمریکا، چنان چه بخواهید که تعداد فرودگاه‌ خصوصی و شخصی را نیز به شمار فرودگاه‌های آمریکا اضافه کنید، در این صورت جمع کل فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا به 19536 فرودگاه در سال 2016 میلادی می‌رسد.

اطلاعات‌نامه جهان در گزارشی می‌گوید که کشورهایی که بیشترین تعداد فرودگاه را دارند لزوما جزو کشورهای پرجمعیت نیستند. چین و هند که دو کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌آیند به ترتیب دارای 507 و 346 فرودگاه هستند که از این رو در رتبه‌های 14 و 21 کشورهای دارای بیشترین تعداد فرودگاه در جهان قرار می‌گیرند. با این حال، کشور چین در خصوص فرودگاه‌های خود به عوض کمیت دست به کیفیت‌گرایی زده است وگرنه با روندی که در احداث فرودگاه‌ در پیش گرفته است به زودی جزو برترین کشورهای دارای فرودگاه قرار می‌گیرد.

از تعداد کشورهای دارای فرودگاه در جهان 26 کشور فقط یک فرودگاه دارند که از جمله آنها می‌توان به فرودگاهی در مجموعه جزیره‌های برمودا (از مستعمرات انگلیس) و یک فرودگاه در جزیره کریسمس (از توابع استرالیا) اشاره کرد. (شاید زیاد جای تعجب نباشد اما بد نیست بدانید که بی‌استفاده‌ترین فرودگاه‌های دنیا همین دو فرودگاه هستند.) همچنین 79 کشور جهان کمتر از 10 فرودگاه دارند.

فرودگاه‌های جهان

نام 10 کشور برتر جهان به لحاظ برخورداری از بیشترین تعداد فرودگاه به شرح زیر است:

ایالات متحده آمریکا 13،513 فرودگاه

برزیل 4،093 فرودگاه

مکزیک 1،714 فرودگاه

کانادا 1،467 فرودگاه

روسیه 1،219 فرودگاه

آرژانتین 1،138 فرودگاه

بولیوی 855 فرودگاه

کلمبیا 836 فرودگاه

پاراگوئه 799 فرودگاه

اندونزی 634 فرودگاه