امتیاز ما

سفر به شهرهای داخلی کشور و دیدار از جاذبه های گردشگری آن تأثیر بسیاری در شناخت آداب و رسوم، فرهنگ و تجربه ی یک سفر لذت بخش را دارد. با شناخت تاریخچه شهر رشت واقع در استان گیلان به یکی از زیباترین شهر های ایران سفر کنید. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

آشنایی با شهر رشت

شهر زیبای رشت از جمله شهرهای زیبا و مرکز استان گیلان می باشد. شهر موسوم به باران های نقره ای با دارا بودن زیبایی منحصر به فرد مناظر طبیعی و باستانی و همچنین امکانات تجاری موجود هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. شهر رشت از جمله شهرهای قدیمی و با اصالت ایران می باشد که قدمت تاریخی آن به دوران پیش از اسلام برگشته و همچنین نقش برجسته ای در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاریخ ایران ایفا نموده است. در این مقاله به تاریخچه شهر رشت، مراکز گردشگری و رویدادهای تاریخی آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با شهر رشت

تاریخچه شهر رشت

تاریخچه شهر رشت و آثار پیدایش و نموداری آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد. بعد از فروپاشی و انقراض ساسانیان و حمله اعراب، این شهر زیبا دچار انحطاط و فروپاشی گشت. اوج توسعه و تمدن در شهر رشت به دوران صفویه بر می گردد چرا که رشت در آن زمان مرکز معاملات تولید نوغان ابریشم بوده و تاجران بسیاری از سراسر دنیا به این منطقه تردد داشته اند.

تاریخچه شهر رشت نشان می دهد که این منطقه در ابتدا روستایی کوچک میان دو رود سیاه رود و گوهر رود بوده است و به همین علت در زمان شاه اسماعیل صفوی منطقه سرسبز گیلان به دو قسمت کلی بیه‌پس در منطقه رشت و بیه‌پیش در منطقه لاهیجان تقسیم بندی گشت. توجه شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۴ هجری قمری به رشت و تجارت ابریشم موجب آغاز توسعه و گسترش این شهر زیبا شد. پیشرفت و ارتباطات گسترده تجاری رشت در زمان قاجاریه وسعت یافت و با اتفاقات مهم تاریخی، سیاسی و فرهنگی همراه شد. تاریخچه شهر رشت، تاریخی پر ماجرا و شگفت انگیز بوده و آشنایی هرچه بیشتر با این شهر، گستره عظیمی از تمدن، نبوغ و تأثیر گذاری در سرنوشت یک ملت را بازگو می کند.

تاریخچه شهر رشت

وقایع مهم تاریخی در شهر رشت

با مطالعه تاریخچه شهر رشت متوجه اتفاقات بسیار بزرگ و تأثیر گذار در این شهر زیبا و انعکاس عظیم آن در سطح کشور خواهیم بود. از جمله رویداد های مهم در این شهر زیبا و با تمدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-سال ۱۰۴۵ هجری قمری: چپاول و غارت شهر رشت توسط قوای روسی استپان رازین

-۱۷۲۲ میلادی: تسخیر شهر رشت توسط قوای روسی پتر کبیر و سپس تصرف آن توسط نیروی بلشویک

-۱۲۴۶ هجری قمری: مرگ ۶ هزار نفر در اثر وقوع طاعون

-سال ۱۳۰۲ هجری قمری: وقوع آتش سوزی بزرگ

-سال ۱۳۱۶ هجری قمری: شورش مردم رشت علیه خراج گزاران روسیه

-جنگ جهانی اول: ورود سپاه روسیه و انگلیس به خاک گیلان و رشت

-سال ۱۹۲۰ میلادی: تصرف شهر رشت توسط ارتش سرخ روسیه و قیام میرزا کوچک خان و تشکیل حزب جنگل

و همچنین موارد دیگر که می توان به آن ها اشاره نمود.

جاذبه های گردشگری رشت

جاذبه های گردشگری فراوانی در رشت وجود دارد که نشان دهنده تاریخچه شهر رشت و کهن بودن آن محسوب می گردد. از جمله این جاذبه های گردشگری مهم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

*بناهای مهم: آرامگاه میرزا کوچک خان-موزه سردار جنگل-موزه رشت-خانه ابریشمچی-بقعه خواهر امام-سبزه میدان-بقعه داناعلی-بقعه بی بی زینب-موزه میراث روستایی-کتابخانه ملی-محله چمارسرا-بازار سنتی-مجموعه شهرداری-مدرسه شاپوردشت-مزار میر نظام الدین-مزار دکتر حشمت-کاروان سرای لات-مسجد صفی-مسجد جامع جور-بقعه عکاشه-بقعه سید دانیال

*مناظر زیبا: باغ محتشم-بوستان ملت-پارک دانشجو-چشمه آب شور لاکان-چشمه چشما گل سه شنبه

با شناخت و آشنایی تاریخچه شهر رشت می توان یک سفر جذاب و پرهیجان را در منطقه ای زیبا، استراتژیک و رمانتیک تجربه کرده و از تک تک لحظات سپری شده به همراه دوستان، خانواده و عزیزان خود لذت برد. مجله گردشگری دور و نزدیک