امتیاز ما

شهر مشهد یکی از مکان های تاریخی و مذهبی جهان اسلام است. این شهر در طی چند سال اخیر به خاطر هویت فرهنگی و گردشگری خود دچار تغییراتی شده است. در طی چند سال اخیر دگرگونی شهر مشهد بسیار زیاد بوده و تغییرات زیادی در آن روی داده است. این شهر پایتخت معنوی ایران می باشد و توسعه معماری در آن باعث نابودی میراث فرهنگی و تاریخی شده و می شود. دگرگونی شهر مشهد با توجه به معماری غربی انجام می شود و کم کم مشهد مقدس چیزی جز مشهد غربی نخواهد بود و چهره متفاوتی را از خود نشان خواهد داد. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

دگرگونی شهر مشهد

در طی چند سال اخیر برای افزایش جاذبه های گردشگری و توریستی، معماران دست به ساخت بناهای مدرن و به روز در این شهر زده اند. تنها شعار آنها این است که می گویند می خواهند مشهد را مدرن کنند و چهره جهانی داشته باشد. اما این افراد باید بدانند که مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور شناخته می شود و تمامی بناهای آن باید طبق اصول تاریخی و باستانی باشد. این افراد باید بدانند که با دگرگونی شهر مشهد تمامی بناهای تاریخی را از بین می برند و این گونه بناهای مدرن و ساختمان های جدید منجر به جذب گردشگر و توریست می شود.

دگرگونی شهر مشهد

عناصر دگرگونی شهر مشهد

یک بافت مهمی که همیشه در نابودسازی و دگرگونی شهر مشهد تاثیر عمده ای داشته و دارد ساخت برج ها، اتوبان ها و بزرگراه ها و مراکز خرید و تجاری است. ساخت این سه سازه در شهر مشهد به سرعت در حال افزایش است و تا به امروز به منظور ساخت آنها بناهای تاریخی زیادی از بین برده شده است. معماران تمامی این سازه ها را برای افزایش گردشگر و توریست انجام می دهند؛ اما بهتر است به جای احداث این سازه ها از ایده های نوین معماری ایرانی برای جذب گردشگر و توریست استفاده کنند. بلیط هواپیما تهران مشهد

همان طور که می دانید معماری ایرانی در نوع خود برجسته است و در تمام دنیا زبان‌زد می باشد. تمامی بناهای تاریخی موجود در مشهد نیز برگرفته از معماری هخامنشی هستند و هیچ گونه کپی برداری از معماری غربی در آن ها وجود ندارد. اما امروزه بناهای غربی و سازه های مدرن چهره جدیدی به شهر می دهند و می خواهند شهر مشهد را از آن چهره مذهبی به چهره ای مانند دبی تبدیل کنند و این گونه باعث افزایش تعداد توریست ها و گردشگران به این شهر باستانی و تاریخی شوند. در طی ۴۰ سال اخیر همگام سازی شهر مقدس مشهد با شهرهای مدرن در جاهای دیگر دنیا باعث شده این شهر کم کم دیگر آن شهری که همه می شناختند نباشد و چهره مذهبی و تاریخی خود را از دست بدهد.

نقش مهاجرت در دگرگونی شهر مشهد

امروزه مسئله مهاجرت امری گریزناپذیر است و در تمامی جوامع اتفاق می افتد. در طی سال های اخیر روند مهاجرت در شهر بزرگ و تاریخی مشهد افزایش یافته است. این روند رو به افزایش باعث ایجاد تغییرات چشم گیری در این شهر شده است و بناهای زیادی را از بین می برد و منجر به ساخت بناهای زیادی برای پاسخ گویی به نیازها می شود. همان طور که می دانید جمعیت برای جابه جایی و شرایط بهتر به دنبال بهترین گزینه ها هستند. پس می توان گفت که مهاجرت نیز تاثیر بسزایی در دگرگونی شهر مشهد دارد. این افزایش جمعیت و رشد فیزیکی نابرابر است و تاثیرات مخربی برای شهر دارد و چهره شهر را نابود می کند. مجله گردشگری دور و نزدیک