صنعت گردشگری دارای بیشترین رشد در آفریقا می باشد
امتیاز ما

در سال­‌های اخیر صنعت گردشگری در آفریقا رشد پویایی داشته است. طبق شاخص جهانی گردشگری، تعداد ورود 300 میلیون نفر توریست بین­‌المللی در ماه­‌های ژوئیه و اوت 2017 ثبت شده که این تعداد بی­‌سابقه است. با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

بر­اساس این گزارش که توسط «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO) گزارش شده است، منطقه آفریقا که شامل موریس و سیشل است با توجه به رشد 9 درصدی آن، از همه‌­ی مناطق دیگر پیشی گرفته است. در شمال آفریقا، رشد جمعیت 14 درصد بوده، در­حالی‌­که در آفریقای سیاه این مقدار تنها 5 درصد بوده است.

علاوه بر این، با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار موریس، حجم توریست در موریس از ماه ژانویه تا اکتبر سال 2017، به میزان 5/3 درصد افزایش یافته است. آفریقا 23 درصد از ورود گردشگران را به خود اختصاص داده است (یک افزایش 4/7 درصدی) که نشان دهنده 10920 نفر بازدید­کننده بیشتر نسبت به سال قبل است.

به گفته‌­ی هتل­داران، انتظار می­‌رود که این بازار حتی رشد بیشتری هم خواهد داشت. هتلدارانی مانند «رامش ماوود»، مدیر فروش استراحت‌گاه‌­ها و هتل­‌های ساحلی، یادآور این نکته شدند که «در واقع تعداد مشتریانی که از کنیا و تانزانیا می‌­آیند در حال افزایش است»

در مصاحبه­‌ای، «جوسلین کوئک»، مدیر عامل «اجرایی انجمن متصدی­‌های هتل و رستوران موریس» (AHRIM) اذعان نمود: «ما مشتریان بسیار خوب آفریقایی در هتل­‌هایمان داریم، مشتریانی که از قبل با موریس آشنا هستند و سال­‌ها به طور مرتب دوباره به اینجا بازگشته‌­اند.» با این حال، او اضافه کرد که این نوع مشتریان از نظر تعداد محدود می­‌باشند.

به استثنای گردشگران آفریقای جنوبی، جوسلین کوئک، مشکلاتی را که در جذب گردشگران از قاره آفریقا وجود داشت را یادآور شد. «هر کشوری در قاره یک بازار منحصر به فرد را تشکیل می‌­دهد». منطقه آفریقا دارای حدود 50 کشور با جمعیت در هم آمیخته حدود 1/2 میلیارد نفر است.

مدیر عامل اجراییِ  AHRIM همچنین خاطر نشان کرد که برای توسعه این بازار به روشی پایدار، نیاز است تا عناصر کلیدی بخصوصی فراهم گردد. به طور خاص، ظرفیت محل اقامت یک مقصد خاص، دسترسی هوایی به آن، رقابت با موریس و همچنین بازگشت سرمایه برای سهامداران.

موریس به خاطر سیاست ویزای بازش، توریست­‌ها و سرمایه­‌گذاران بسیاری را از سراسر آفریقا، جذب می­‌کند. از میان 36 کشور مورد مطالعه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، موریس در میان ده کشور نخست قرار دارد. افزایش دائمی تعداد بازدید­کنندگان از جامعه توسعه جنوب آفریقا و بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی گواه این واقعیت است.

با این‌­حال، مدیر عامل اجرایی AHRIM اذعان نمود: «هنوز هم فضا برای پیشرفت و بهسازی برای جذب گردشگران از کشورهای آفریقایی که مکان­های توریستی قابل دسترس بیشتری را ارائه می­‌کنند، وجود دارد». برای مثال، فرایند اخذ ویزا اغلب مانع آزادی عمل آفریقایی‌­ها می­‌گردد.

از سوی دیگر، انجمن بین­‌المللی حمل و نقل هوایی پیش­‌بینی کرده است که تا سال 2035 ترافیک هوایی مناطق آفریقایی رشد سالیانه 5/7 درصدی خواهد داشت. این امر در سال­‌های آینده به طور بالقوه منجر به افزایش تعداد مشاغل در بخش­‌های هوانوردی و گردشگری خواهد شد.

آفریقا | گردشگری در آفریقا

گردشگران آفریقایی در طول اقامتشان به طور ویژه از گردشگری فرهنگی و سیاحتی لذت خواهند برد. آنها خواستار خرید و استفاده از فرصت­‌های سیاحتی مکان­‌های متعدد توریستی می‌­باشند. در میان این مشتریان، بازرگانان و نمایندگان بسیاری از طرف سازمان­‌های مختلف نیز یافت می‌­شوند که ممکن است نیاز به خدمات خاصی نظیر برگزاری سمینار­ها و اجلاس داشته باشند.

از لحاظ غذا­­هاو نوشیدنی­‌ها، گروه هتل­‌ها و اقامتگاه­‌های ساحلی اظهار می‌­کند که مناسب است منوهای متنوعی که بتواند شامل گوشت حلال باشد که برای بازدید کنندگان شمال آفریقا الزامی است، به این مشتریان ارائه گردد. رامش ماوود اشاره نمود که با این حال، تعداد کمی از خانواده­‌ها در میان این مشتریان هستند که دلیل اصلی آن “هزینه قابل توجه” بلیط‌­‌های هواپیمایی می­باشد. این همان عاملی است که تقاضا برای خدمات چهار­ستاره و پنج‌­ستاره را محدود می­‌نماید.