امتیاز ما

صنعت زعفران در خراسان یکی از صنایعی است که به رونق اقتصادی استان و کشور کمک شایانی نموده است و باعث اشتغال زایی فراوانی شده است. صنعت زعفران در خراسان هر روز در حال پیشرفت است و افزایش سرعت آن می تواند رقبای خارجی را دچار دردسر کند. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

خراسان

خراسان، استانی در شمال شرقی ایران با تاریخچه ای بسیار طولانی است. از دوران ساسانیان این ناحیه به نام خراسان نام‌گذاری شده است. در دوران گذشته ناحیه خراسان بسیار پهناورتر بوده است. این ناحیه به ۴ بخش نیشابور، هرات، مرو و بلخ تقسیم شده بود. خراسان در واژه به معنی سرزمین شرق و جایی که خورشید می آساید است. استان خراسان تا سال ۱۳۸۳ پهناورترین استان ایران با بیش از یک پنجم مساحت کشور با مرکزیت مشهد بود. پس از سال ۱۳۸۳ این استان به سه استان خراسان شمالی با مرکزیت بجنورد، خراسان رضوی با مرکزیت مشهد و خراسان جنوبی با مرکزیت بیرجند تقسیم شد. خراسان رضوی امروزه میعادگاه ایرانیان عاشق اهل بیت و سایر مسلمانان جهان است. بارگاه امام رضا(ع) هر ساله بسیاری از گردشگران و زوار را به این استان جذب می کند.

از مشهورترین چهره های این استان می توان به شیخ فرید الدین عطار نیشابوری، خیام نیشابوری، ابوسعید ابوالخیر، بایزید بسطامی، اسدی طوسی و فردوسی اشاره کرد که هر کدام از سر آمدان حوزه خود، نه تنها در ایران، بلکه در جهان هستند. بلیط هواپیما تهران مشهد

خراسان

زعفران

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان است که گل آن دارای خواص دارویی و غذایی بسیاری است. ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این گیاه است. زعفران گل شش برگ بنفش یا ارغوانی زیبایی دارد. قسمت کلاله سه شاخه قرمز رنگ و انتهای خامه آن مورد استفاده قرار می گیرد که معطر بوده و طعمی تلخ دارد.

زعفران در ایران

ایرانیان در دوران مختلف زعفران را به سایر اقوام معرفی کرده و نحوه کشت آن را آموزش داده اند. ایرانیان تبعید شده در شام و سیسیل و اندلس و … به کشت زعفران و آموزش آن پرداخته اند. این گیاه در دوران گذشته برای مواردی همچون معطر کردن خوراکی ها و نان، آزین های جشن و عروسی، دود کردن آن مانند اسپند و همچنین مرکب تحریر استفاده می شده است.

صنعت زعفران در خراسان

صنعت زعفران در خراسان از دیرباز بسیار پر رونق و مورد استقبال بوده است. شاید بتوان زعفران را با خراسان و خراسان را با زعفران به یاد آورد. صنعت زعفران در خراسان رضوی در شهرستان های تربت جام، تربت حیدریه، زاوه، گناباد، بجستان، نیشابور، تایباد و … رونق دارد. صنعت زعفران در خراسان جنوبی در شهرهای قائنات، بشرویه، فردوس و بیرجند انجام می شود.

امروزه رقبای جدید و بزرگی برای صنعت زعفران در خراسان و ایران وجود دارند. اسپانیا، افغانستان، یونان، امارات، چین، ترکیه و هند از مهم ترین آن ها هستند. برخی از این کشورها حتی یک مزرعه زعفران نیز ندارند. در چین از روش گلخانه ای برای پرورش زعفران استفاده می کنند.

صنعت زعفران در خراسان

خواص زعفران

از خواص مهم این گیاه می توان به نشاط آوری و خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد. زعفران همچنین به شتسشوی مجاری ادراری و کلیه نیز کمک می کند. همچنین در هضم غذا، خون سازی، نفخ معده و تسهیل گردش خون مؤثر است. خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران، این گیاه را به عنوان گیاهی ضد سرطان شناسانده است. به همین دلیل صنعت زعفران در خراسان نیز روز به روز پیشرفته تر و گسترده تر می شود.

از زعفران معمولا در مواد غذایی مانند برنج، شیرینی و … استفاده می شود که به خوشبو شدن، رنگ دادن و طعم خوب غذا کمک می کند. ابتدا قسمت هایی از زعفران را که مورد استفاده هستند را جدا کرده، سپس آن را خشک می کنند و بعد از آسیاب کردن بسته بندی کرده و به فروش می رسانند. مجله گردشگری دور و نزدیک