امتیاز ما

اگر شما قصد سفر به یک کشور خارجی با هواپیما را دارید باید حتما برای گرفتن پاسپورت اقدام کنید. پاسپورت یا گذرنامه در واقع مدرکی است که دولت برای شهروندانش صادر می کند و با استفاده از این مدرک از دیگر کشورها می خواهد تا اجازه ورود این شهروند را به کشور خود بدهند. در این مقاله ما به ضرورت داشتن گذرنامه برای سفرهای خارج از کشور از طریق سفرهای هوایی می پردازیم. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

پاسپورت یا گذرنامه چیست

پاسپورت یا گذرنامه یکی از مدارک بین المللی است که از سوی دولت یک کشور برای شهروندانش صادر می شود تا بدین ترتیب از دیگر کشورها بخواهد که اجازه ورود این فرد را به کشور خود بدهند. در واقع گذرنامه از جهتی اجازه خروج از کشور را به این فرد می دهد و از سوی دیگر امنیت و حقوق مسافر را در کشور مقصد تضمین می کند. همچنین در قوانین جمهوری اسلامی ایران پاسپورت به سندی گفته می شود که از سوی مقامات دارای صلاحیت مذکور برای مسافرت اتباع ایران به خارج از کشور یا وارد شدن به کشور و یا اقامت در خارج از کشور داده می شود.

پاسپورت یا گذرنامه چیست

انواع پاسپورت

گذرنامه دارای سه نوع است که در زیر ما به صورت جزئی هر کدام از آن‌ها اشاره می کنیم:

  • گذرنامه سیاسی: که برای اشخاصی مانند رهبر، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، رئیس قوه قضائیه، فرمانده کل سپاه پاسداران و افرادی از این قبیل صادر می شود.
  • گذرنامه خدمت: این نوع گذرنامه می تواند به صورت فردی یا جمعی صادر شود و برای افرادی از قبیل اشخاص همراه رهبر یا ریاست جمهوری در سفرهای خارجی، کارمندان ارگان های وابسته به دولت، کسانی که برای انجام مأموریت راهی خارج از کشور می شوند و افرادی از این قبیل صادر می شود.
  • گذرنامه عادی: این نوع گذرنامه هم دارای دو نوع فردی یا جمعی است که نوع جمعی آن برای گروه های ورزشی، گروه های کارگری، گروه های هنری و افرادی از این قبیل صادر می شود.

برای چه کسانی گذرنامه خروج از کشور داده نمی شود؟

برای افراد زیر هیچ یک از سه نوع گذرنامه صادر نمی شود:

  • افرادی که به دلیل اعلام کتبی مقامات قضایی حق ندارند از کشور خارج شوند.
  • افرادی که در خارج از ایران به دلیل ولگردی یا ارتکاب به سرقت و کلاه‌برداری و مواردی از این قبیل دارای سوء شهرت باشند.
  • افرادی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص و صلاحدید مقامات قضایی با مصالح جمهوری اسلامی مغایرت دارد.

چرا باید برای تهیه بلیط هواپیما پاسپورت ارائه کنیم؟

همان‌طور که گفته شد برای سفر به خارج از کشور از طریق خطوط هوایی در درجه اول حتما باید پاسپورت معتبر داشته باشید. منظور از معتبر بودن پاسپورت این است که گذرنامه شما حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. اگر اعتبار پاسپورت کمتر از ۶ ماه باشد مسئولیت ناشی از توجه نکردن به آن برعهده خود شخص خواهد بود. همچنین شخص مسافر باید بداند که مسئولیت صحت اطلاعات پاسپورت بر عهده خود او است و در صورت مغایرت ممکن است از سوار شدن شخص به هواپیما ممانعت شود. در نتیجه برای تهیه بلیط برای پروازهای خارج از کشور شخص حتما باید گذرنامه داشته باشد و در صورتی که به هر دلیلی گذرنامه نداشته باشد از خروج شخص از کشور جلوگیری می شود. مجله گردشگری دور و نزدیک