کیی پلا
امتیاز ما

در عصر اینستاگرام و ارتباط مستقیم روزانه کاربران اینترنتی با گوشه گوشه دنیا شاهد آن هستیم که بسیاری از عادات و رسوم بومی به دست فراموشی سپرده می‌شود و جای خود را به عادات و رسوم آن غربی می‌دهد. نمونه‌اش همین جشن هالووین که پیش از این شاید تنها راه شناختش از طریق تماشای فیلم‌های آمریکایی بود، حالا همین‌جا در شهرهای خودمان برگزار می‌شود. تصاویر این جشن‌ها به‌کرات در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. اما صاحبان این تصاویر شاید تا به حال اسم «کیی پلا» را نشنیده باشند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

سمبل جشن هالووین میوه‌ای است که در زبان انگلیسی به آن می‌گویند «Pumpkin» و در ایران با نام‌های کدو حلوایی و کدو تنبل شناخته می‌شود. ایرانی‌ها معمولا این کدو حلوایی  را آب‌پز می‌کنند و با دارچین و شکر می‌خورند. این روزها هم عده‌ای به تبعیت از آمریکایی‌ها به وقت جشن هالووین، کدو تنبل  را به شکل‌های مختلفی تزئین و به عنوان دکور از آن استفاده می‌کنند. اما کدو حلوایی برای مازندرانی‌ها همیشه می‌تواند بخشی از دکور آشپزخانه باشد.

اکثر خانواده‌های مازندرانی، به خصوص قدیمی‌تر‌ها، در گوشه آشپزخانه‌شان یک یا چند کدو حلوایی نگه می‌دارند، البته نه فقط به عنوان دکور. اصل ماجرا این است که مازندرانی‌ها یکی از اصیل‌ترین خوراک‌هایشان را با کدو حلوایی درست می‌کنند، «کَیی پِلا». کیی در زبان مازندرانی به معنای کدو حلوایی است و پلا هم یعنی پلو.

کیی‌ پلا در مازندران خوراک معروفی است، یک جور سمبل متفاوت برای ساکنین این منطقه. قدیمی‌ترها شاید در طول هفته دست‌کم یک بار این خوراک را سر سفره می‌گذاشتند. اما این روزها احتمالا سالی یک بار و یا شاید چند سال یک بار، آن هم به خواسته یا هوس مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و در برخی موارد مادرها و پدهار، بوی کیی‌پلا در آشپزخانه‌ها می‌پیچد. خلاصه اینکه کیی‌پلا کم‌کم دارد به دسته خوراک‌های منقرض‌شده محلی می‌پیوندد. دستور پختش را برای‌تان می‌گوییم، شاید علاقه‌مند شوید و جلوی این انقراض را بگیرید.

مواد لازم برای کیی‌ پلا

کیی‌پلا

کیی یا کدو حلوایی متوسط، خرد شده، یک عدد

پیاز خرد شده، سه عدد

برنج، دو پیمانه

تخم‌مرغ، دو عدد

شکر و دارچین، به میزان دلخواه

نمک، فلفل، زردچوبه، به میزان کافی

روغن و کره، به میزان کافی

طرز تهیه کیی پلا

طرز تهیه

 

درست کردن کیی‌ پلا از آنچه فکر می‌کنید، به‌مراتب آسان‌تر است. مازندرانی‌های قدیمی می‌گویند هر چه پیازش بیشتر باشد، خوشمزه‌تر است. راست می‌گویند. اگر تحمل خردکردن پیاز را دارید، سه پیاز خوشمزه تازه را خرد کنید و بگذارید خوب سرخ شود. کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و منتظر شوید تا طلایی شود.

در فاصله طلایی شدن پیازها، کدو را پوست بگیرید و به صورت مربعی خرد کنید. بعد آن‌ها را به پیازهای طلایی اضافه کنید و بگذارید با شعله ملایم، خوب سرخ شود. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به این ترکیب اضافه کنید. افزودن شکر به میل خودتان است. چون کدو حلوایی میوه شیرینی است و شاید این میزان شیرینی به همراه شیرینی شکر به مذاق شما خوش نیاید. اما مازندرانی‌ها در این مرحله کمی شکر به مخلوط کدو و پیاز اضافه می‌کنند. این مخلوط زمانی آماده است که تکه‌های کدو خوب نرم و نارنجی شده باشد.

در این مرحله برنجی را که آب‌کش کرده‌اید با مخلوط کدو و پیاز مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد. بیست تا بیست و پنج دقیقه برای آماده شدن این برنج کافی است. در این فاصله تخم‌مرغ را با کره نیمرو کنید و خوراک‌تان که آماده شد، کنار برنج روی هر بشقاب بگذارید. ماست می‌تواند چاشنی مناسبی برای این خوراک باشد. نوش‌جان‌تان.

برای خریدبلیت پرواز داخلی هواپیما به صفحه اصلی وبسایت «دور و نزدیک» مراجعه کنید.