تهران تراول شو
امتیاز ما

در قسمت دوم مطلب راهنمای عملی سفر، با دیگر مشکلات و دغدغه‌هایی را که مسافران ماجراجو با آن دست به گریبانند یا فکر می‌کنند که دست به گریبانند، آشنا می‌شویم. برای تمام این‌ها هم راه‌حل‌هایی نسبتا ساده وجود دارد. همچنین در این قسمت ورکشاپ و سخنرانی‌ هم در برنامه وجود داشت. با ادامه‌ی گزارش رویداد تهران تراول شو در دور و نزدیک همراه باشید.

ویزا

ویزا | تهران تراول شو

ویزا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که پیش روی مسافران ایرانی برای سفر به کشورهای دیگر قرار دارد. گرفتن ویزا وقت و انرژی و هزینه‌ی زیادی دارد. نکته‌ی جالب اینجاست که ۳۸ کشور دنیا برای ایرانیان ویزای لب مرز صادر می‌کنند. یعنی کافی است که سوار هواپیما شوید و در فرودگاه مقصد ویزا صادر شود. چندین کشور در آمریکای جنوبی و مرکزی این امکان را برای ایرانیان فراهم می‌کنند؛ یا کشورهایی آسیای شرقی مانند اندوزی؛ کشورهای آفریقایی مانند ماداگاسکار و موریتانی و… و همچنین آسیای مرکزی و البته نپال. این‌ها جاهایی است که بدون کمترین دردرسر ویزا می‌توان به آنجا سفر کرد.

 «هرجایی که می‌روید، آدم‌هایی معمولی زندگی می‌کنند»

امنیت در سفر | تهران تراول شو

جهان واقعا آن طور که به نظر می‌رسد نا امن نیست. مثالی که رضا پاکروان زد از تجربه‌ی خودش بود؛ سفری که به داغستان در جنوب روسیه داشت. ذهنیتی که از داغستان وجود دارد این است که آنجا پر از تروریست است و ناامنی و خشونت بیداد می‌کند. اما تجربه‌ی رضا چیز دیگری بود. او دید که دنیا چقدر درمورد داغستان اشتباه می‌کند. او مردمی را دیده بود که که معمولی‌ترین و آرام‌ترین زندگی‌ها را داشتند.

خانواده

سفر ماجراجویی خانوادگی | تهران تراول شو

تشکیل خانواده دلیل بزرگی است که مانع سفر کردن می‌شود؛ یا حداقل خیلی‌ها اینطور فکر می‌کنند. در این رویداد خانواده‌ای سه نفره حضور داشتند که مثال نقض این تفکر بودند. «آزاده»، «حسین» و دختر کوچکشان «نازلی» سال‌هاست که با وجود ازدواج و تشکیل خانواده و… همچنان سفر می‌کنند. حسین می‌گوید که نازلی اولین سفرش را در ۲۵ روزگی انجام داد. او اکنون بیش از ۳ سال دارد و همچنان سفر می‌کند. حسین از تجربه‌های سفر با حضور نازلی گفت که اتفاقا در بسیاری جاها به دلیل همراه بودن نازلی با آن‌ها برخورد دیگران بهتر بود و سریع‌تر کارهایشان انجام می‌شد. این خانواده با نازلی حدود ۵۰ سفر داخلی و خارجی رفته‌اند.

برنامه‌ریزی برای سفر

برنامه ریزی برای سفر | تهران تراول شو

برنامه‌ریزی کردن برای سفر با تصمیم گیری برای مقصد سفر مشخص می‌شود. بر اساس وقت و مقدار بودجه‌ای که دارید باید مقصد را انتخاب کنید. قدم بعدی تعیین زمانی است که می‌خواهید سفرتان را شروع کنید. مشخص کردن روز سفر باعث می‌شود که مقدمات آن مثل استفاده از مرخصی یا تعطیلات را فراهم کنید. شیوه‌ای که می‌خواهید سفر کنید هم مهم است. این روزها به لطف تکنولوژی می‌توان راحت‌تر بلیط هواپیما، هتل و… را تهیه کرد. سایت‌های مختلفی برای این کار هست که یکی از آ‌ن‌ها «dooronazdik.com» است.

کارت اعتباری

کردیت کارت | تهران تراول شو

برای مشکل کارت‌های اعتباری هم سرویس‌های مختلفی وجود دارند. در این مورد یکی از همراهان این ایونت از تجربه‌اش در این زمینه گفت. او گفت که امکان شارژ این کارت به ریال وجود دارد و هرجای در دنیا می‌توانید از دستگاه پوز یا ATM استفاده کنید. این کارت ها تا ۲ سال اعتبار دارند و نامحدود هم می توانید شارژ کنید.

حداقل وسایل مورد نیاز

رضا در مورد سبک سفر کردن نیز صحبت کرد. اینکه چطور کوله‌ی کوچکی به همراه داشته باشید و البته وسایل مورد نیازتان را چطور بسته بندی کنید. نکات جالبی گفت؛ کیف یا کوله‌ی خود را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید. مثلا لباس‌های بالاتنه در یک پک جدا، میان تنه و لباس‌های زیر هم در قسمتی جداگانه، لوازم بهداشتی در یک بسته‌ی جداگانه و به همین ترتیب بقیه‌ی لوازم مورد نیاز را بسته‌بندی کنید. او در ادامه مواردی را برشمرد که بدون آن‌ها نباید خانه را ترک کرد: «پاسپورت، اسمارت فون، عینک آفتابی، هدفون، پاور بانک، شال گردن، شارژر همه‌کاره، پول نقد، سیم شارژر بلند و همینطور یک قفل کوچک».

زبان

زبان هم معضل بسیاری از حاضران در تهران تراول شو بود. ولی نکته اینجاست که همه جا کسانی پیدا می‌شوند که چند کلمه‌ای انگلیسی بدانند؛ اگر اینطور نبود چند کلمه‌ای که بیشترین کاربرد را دارند از زبان آن کشور را یاد بگیرید یا یادداشت کنید. تیم در این مورد از تجربه‌اش گفت که به همین ترتیب بود. زمانی که در روسیه سفر می‌کرد، دانستن چند کلمه‌ی روسی، خیلی از درها را به رویش باز می‌کرد. توصیه‌ی دیگر تیم، جالب بود. او عکس‌هایی از خانه و محل زندگی‌اش همراه داشت که در برخورد با بقیه آن را نشان می‌داد. همانطور که او دوست داشت زندگی مردم در بقیه‌ی جاها را ببیند، مردم دیگر نواحی هم در مورد خانه‌ی تیم کنجکاو بودند و این ارتباط بسیار عالی بود.

لوکا الفاتی | تهران تراول شو

لوکا در مورد زبان و ارتباط برقرار کردن گفت؛ از این که دانستن چند کلمه از زبان مردم مقصد چقدر ارتباط را راحت‌تر و ممکن‌تر می‌کند. اولین حرف لوکا این بود: «سلام علیکم» دانستن چند کلمه کافی است تا یخ‌ها آب شود و ارتباط گرفتن و لبخند زدن آسان شود. چیزی که ارشاد از آن برای ارتباط گرفتن اولیه استفاده می‌کند. اگر امکان یاد گرفتن چند کلمه هم وجود نداشته باشد؛ یعنی اطلاعی از زبان مردمان بومی نداشته باشید، باز هم زبان ایما و اشاره کارتان را راه می‌اندازد. لوکا بر این باور بود که ۸۰٪ ارتباطات کلامی‌ نیست؛ بلکه با زبان بدن است. او چیز جالبی در مورد زبان ایما و اشاره گفت؛ در کشور «چین» مردم با شمارش «یک، دو، سه» که با دست انجام می‌هیم آشنایی ندارند و متوجه معنای آن نمی‌شوند. در هر حال بازهم راهی برای برقرای ارتباط وجود دارد.

امنیت

امنیت در سفر | تهران تراول شو

امنیت جانی هم مسئله‌ی دیگری بود. در این رابطه رضا پاکروان از تجربه‌اش در سفر به شمال کنیا که مرکز آدم ربایی بود گفت. او همیشه چندین پاکت سیگار به همراه داشت، با اینکه سیگار نمی‌کشد. او این سیگارها را به کسانی که خطرناک بودند یا سلاح داشتند تعارف می‌کرد. همین حرکت کوچک، کلی فضا را راحت‌تر و آرم‌تر می‌کرد.

او توصیه‌ی دیگری هم داشت؛ «سعی کنید شبیه مردم محلی باشید. نشان دهید که شبیه آن‌ها هستید. اگر در جای فقیرنشینی هستید، با دوربین چند میلیونی خود عکس نگیرید؛ همان اسمارت فون کافی است. بگذارید مردم فکر کنند که مانند آن‌ها هستید.»

سخنرانی گلاره کیازند

گلاره کیازند | تهران تراول شو

یکی از جالب‌ترین بخش‌های تهران تراول شو، سخنرانی‌ گلاره کیازند بود. او زنی است که به تمام جهان سفر کرده و حتی به قطب جنوب هم پا گذاشته است. او با کارش سفر می‌کند؛ مدیر فیلمبرداری و مدیر عکاسی است. گلاره کیازند از سفر‌هایی گفت که چالش‌ برانگیزند. معرفی گلاره کیازند را رضا غیابی بر عهده داشت که خود یکی از برگزارکنندگان تهران تراول شو بود.

رضا غیابی | تهران تراول شو
کیازند از تجربه‌ی سفر به قطب جنوب شروع کرد؛ جایی که برای فیلمبرداری رفته بود. از آدم‌هایی گفت که مدت‌های زیادی کار کرده بودند تا پول سفر به اینجا را پس انداز کنند. گلاره اولین برخوردش با قطب جنوب فقط نگاه بود. ایستاد و نگاه کرد؛ کاری که تمام کسانی که آنجا بودند انجام می‌دادند. او به دنبال یاد گرفتن از این مکان بود. اولین اتفاقی که در این مکان می‌افتد، رها کردن زندگی روزمره است. بودن بدون تلفن و کامپیوتر و… . در قطب محیط بود که می‌گفت چه کار باید گرد و چه نباید کرد.

در روزهایی که هوا طوفانی بود، چاره‌ای جز نسشتن در کشتی و انتظار برای سر آمدن طوفان نمی‌شد انجام داد و در روزهایی که هوا بهتر بود ساعت‌ها باید در سکوت منتظر می‌ماندند تا نهنگی را ببینند که لحظه‌ای از آب بیرون می‌آید. نکته‌ی جالبی که گلاره کیازند به آن اشاره کرد این بود که گذراندن زمان طولانی در آن جا باعث می‌شد که حیوانات و خود محیط به آدم نزدیک شوند و بالعکس. و البته نکته‌ی دردناکی هم گفت، دیدن تاثیرات منفی گرمایش زمین بر آن محیط. او از تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای هم صحبت کرد؛ دیدن یکی از زیباترین طلوع‌های آفتاب در قطب جنوب در میان سکوت محض. مجله ی گردشگری دور و نزدیک

سفر به افغانستان

کیازند در بخش دوم سخنانش به سفر و زندگی‌اش در افغانستان پرداخت. افغانستان هم طبیعت و محیط بکر خود را داشت و در اینجا هم طبیعت به انسان می‌گفت چه باید بکند. در اینجا گلاره کیازند با مردم هم در ارتباط بود. او سه سال در کابل زندگی کرد و مستندی هم درمورد ارتش افغانستان ساخت و در این مدت در یک منطقه‌ی بکر در یک پایگاه نظامی افغانستان می‌ماند. او تجربیات جالبی داشت. زیرا تنها زنی بود که در آن محیط بکر و در میان مردان قرار داشت. او برای ایجاد ارتباط با آنان عکس می‌گرفت یا شوخی می‌کرد و … که یک مقدار فضا را بشکند و عموما هم موفق بود. در مورد ایران هم صحبت کرد. «تمام تجربیاتی که در جهان می‌توان کسب کرد، به گونه‌ای در ایران نیز امکانش هست؛ ایران هم طبیعت بکر دارد و هم فرهنگ‌ها و سنن مختلف.»

ورکشاپ راهنمای عملی سفر

ورکشاپ | تهران تراول شو

بعد از استراحتی کوتاه، ورکشاپ‌های مختلفی که تیم، لوکا، رضا و بقیه قرار بود برگزار کنند را آغاز کردند. حاضران در این رویداد، در ورکشاپ‌های تخصصی که توسط سخنرانان برگزار شد، شرکت کردند. هر ورکشاپ بخش تخصصی و مهمی از سفر را تشکیل  می‌داد. علاوه بر سخنرانان اصلی، منتورها و دیگر کسانی که تجربه‌های متفاوتی از سفر به شکل‌های مختلف داشتند، صحبت‌ها و راهنمایی‌های مفیدی برای بقیه ارایه دادند. در واقع بخش مهمی از تهران تراول شو به این ورکشاپ‌ها اختصاص داشت.

قرعه‌ کشی و اختتامیه

قرعه کشی دور و نزدیک | تهران تراول شو

بعد از برگزاری ورکشاپ‌ها، کم کم رویداد تهران تراول شو  به پایان خود نزدیک می‌شد. قرعه‌کشی‌ای هم از طرف دور و نزدیک برگزار شد که در طی آن یک بلیط هواپیما برای سفر خارجی به برنده اعطا می‌شد. این قسمت را «رضا غیابی» اجرا کرد. او از تمام کسانی که امکان این رویداد و درورهمی را ایجاد کرده بودند تشکر کرد. موشن گرافیکی هم در معرفی دور و نزدیک پخش شد و بعد از آن مراسم قرعه‌کشی توسط رضا غیاقی انجام شد. در پایان هم فیلمی از سفری که رضا پاکروان با دوچرخه از نروژ تا کیپ تاون انجام داده‌ بود، پخش شد.

پایان بخش دوم – پایانی

برای خرید بلیت هواپیما  به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید