امتیاز ما

یکی از سؤالاتی که اکثر افراد قبل از سفر به شهر استانبول دارند، هزینه های این سفر است. هزینه سفر به استانبول بسته به نحوه و نوع سفر کردن شما متفاوت خواهد بود. در این مقاله می کوشیم تا اندکی درباره هزینه های سفر و مخارج این سفر با شما صحبت کنیم. همراه ما به کوچه پس کوچه های شهر تاریخی استانبول سفر کنید. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

مختصری درباره سفر به شهر استانبول

استانبول شهری زیبا و تاریخی در سواحل دریای مدیترانه است که قدمت آن به دو هزار سال پیش باز می‌گردد. همه ساله میلیونها نفر برای بازدید از مساجد و کلیساهای تاریخی و کاخ های باشکوه این منطقه راهی این شهر می ‌شوند. شما می توانید بر رودخانۀ زیبای بسفر قایق سواری کنید و یا در ساحل قدم بزنید. می توانید هتلی لوکس رزرو کنید و به گشت و گذار در تاریخ این شهر بپردازید.

بدون شک اگر شما نیز با تاریخچه و فرهنگ این شهر آشنا باشید، تمایل دارید که مدتی را در کوچه پس کوچه های استانبول گردش کنید. یا به بازار بزرگ آن سری بزنید. بسیاری از افراد گمان می کنند که سفر به خارج از کشور صرفاً به افراد مرفه تعلق دارد؛ اما با یک برنامه ریزی درست و جمع بندی اطلاعات مورد نیاز می ‌توانید با هزینه ای مناسب به سفری دلپذیر بپردازید. پس کاغذ و خودکاری بردارید و مخارج این سفر را یادداشت کنید. بلیط تهران استانبول | بلیط استانبول تهران

مختصری درباره سفر به شهر استانبول

واحد پول ترکیه

در سفر به ترکیه شما باید از واحد پولی این کشور یعنی لیر استفاده کنید. اسکناس های رایج در ترکیه عبارتند از پنج لیرهای قهوه ای و بنفش، ده لیرهای قرمز، بیست لیر سبز، پنجاه لیر نارنجی، صد لیر آبی و دویست لیر بنفش، و سکه های آن عبارتند از ۱،۵، ۲۵،۵۰ و ۱۰۰ کروشی؛ و هر لیر ترکیه برابر است با ۱۰۰ کروش.

برای اینکه در کشور ترکیه لیر تهیه کنید دو راه دارید. یا می توانید در ایران لیر بخرید یا اینکه در ایران دلار بخرید و در سفر به شهر استانبول به صرافی رفته و آن را به لیر تبدیل نمایید. بلیط هواپیما تهران آنتالیا

واحد پول ترکیه

ارزیابی هزینه

در  سفر به استانبول متوجه خواهید شد که هزینه های سفر در شهر استانبول با تهران فرق زیادی ندارد. بعضی از هزینه ها بیشتر از ایران و بعضی دیگر کمترند. به طور مثال معمولاً اجاره خانه و هزینه رستوران ها حدود بیست درصد از ایران ارزان تر است. بلیط هواپیما تهران مشهد

مدارک و هزینه های قبل سفر

قبل از رفتن به استانبول باید پاسپورت و گذرنامه خود را تهیه کنید. تهیه پاسپورت برای شما هزینه هایی خواهد داشت. این هزینه ها عبارتند از:

  1. هزینه شناسه: ۱۰۰۰ تومان
  2. حساب عوارض شهرداری: ۳۷۵۰ تومان
  3. خزانه داری استان برای صدور گذرنامه: ۷۵۰۰۰ تومان
  4. هزینه پست و پلیس +۱۰ : ۲۹۳۰۰ تومان

راه های سفر به استانبول و هزینه ها

هزینه سفر به استانبول بسته به روش سفر شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال سفر به شهر استانبول از مسیر هوایی گران‌قیمت تر از سفر با اتومبیل شخصی می باشد.

به طور کلی راههای سفر به شهر استانبول دو دسته هستند.

دسته اول:  سفر با تور استانبول : تورهای مسافرتی از دو راه مسافران خود را به استانبول می برند. مسیر هوایی و مسیر زمینی.

دسته دوم: سفر شخصی : سفر شخصی می ‌تواند به وسیله هواپیما، اتوبوس، قطار یا اتومبیل شخصی باشد یا به صورت ترکیبی از دو روش.

نکته: چنانچه از مرز رازی در نزدیکی شهر خوی به ترکیه وارد شوید، باید در کنار عوارض خروج از کشور، مبلغ سی هزار تومان به حساب شهرداری قطور پرداخت کنید. خرید بلیط هواپیما

عوارض خروج از کشور

از دیگر مخارج سفر به استانبول، عوارض خروج از کشور است. در حال حاضر با تصویب مجلس ، عوارض خروج برای بار اول جهت خروج از کشور در سال، ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم خروج از کشور در سال ۳۳۰ هزار تومان و دفعات بعدی ۴۴۰ هزار تومان می ‌باشد که آن را باید حضوری در فرودگاه یا در مرز زمینی پرداخت کنید.

هزینه های تفریح در استانبول

برای تفریح و سرگرمی در شهر استانبول هزینه هایی باید پرداخت کنید. بخشی از هزینه های تفریحات شهر استانبول عبارتند از:

هزینه های گشت با کشتی کروز  بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ لیر

ورودی جاذبه های استانبول

مسجد آبی: رایگان

بازدید از مسجد ایاصوفیه : ۴۰ لیر

کاخ توپکائی: ۸۵ لیر . ۴۰ لیر برای موزه و ۴۵ لیر برای سایر بخشها

باسیلیکا سیترن: ۲۰ لیر

کاخ دولمه باغچه: ۴۰ لیر

پارک آبی آکوامارین: ۴۵ لیر

دلفیناریوم: ۶۰ لیر

پارک آبی :۴۰ لیر

 امیدواریم این مقاله به شما تا حدودی در برآیند هزینه های سفر به استانبول کمک کرده باشد.

رفت و آمد در استانبول

یکی از روش های صرفه جویی در سفر به استانبول، استفاده از استانبول کارت است. این کارت الکترونیکی به شما کمک میکند که در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه های خود را کاهش دهید.

برای خرید این کارت باید ۶ لیر پرداخت کنید و سپس آن را شارژ نمایید. میتوانید یک کارت را به صورت مشترک بارها شارژ کرده و استفاده کنید. تفاوت قیمتی که شما با داشتن این کارت برای رفت و آمد میپردازید، تقریبا نصف هزینه ای است که برای استفاده از این وسایل بدون استانبول کارت باید پرداخت کنید.

به طور کلی هزینه های حمل و نقل شهری در داخل شهر استانبول به شرح ذیل است:

هزینه بلیط الکترونیکی یا  استانبول کارت: مبلغ ده لیر (ده هزارتومان) ، کرایه ها ۳۰/۲ لیر (حدود ۲۵۰۰ تومان)

 برای استفاده از  مترو،تراموا، کشتی تندرو و…: در صورتی که استانبول کارت داشته باشید ۵/۲ لیر و بدون استانبول کارت ۴ لیر می باشد.

 کرایه تاکسی: در این شهر از ۵ لیر به بالا می باشد.

قیمت هر لیتر بنزین : ۳۸/۴ تا ۲۵/۵ لیر. (حدود ۵۲۰۰ تومان)

دقت داشته باشید که قیمتهایی که به تومان درج شده اند بسته به قیمت لیر در زمان نوشتن این مطلب است و میتواند با بالا و پایین رفتن قیمت لیر کمتر یا بیشتر شود.

امیدواریم که این مقاله شما را در  داشتن سفری دلپذیر در استانبول یاری کند. مجله گردشگری دور و نزدیک