امتیاز ما

سبزوار شهرستانی در استان خراسان رضوی است. این شهرستان با پیشینه ۵۰۰۰ ساله خود باعث حوادث تاریخی بی شماری از جمله قیام سربدارن می­ باشد. این شهر دارای مکان­ های تاریخی و جاذبه­ های گردشگری زیادی است و از مهم ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی و فرهنگی، اسلامی و تاریخی ایران می باشد که در واقع به عنوان یکی از نماد­های تاریخ و علم ایران در نظر گرفته شده است که مکان ­های دیدنی بسیاری برای گردشگران دارد. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

موقعیت جغرافیایی و پیشینه سبزوار

سبزوار در غرب استان خراسان رضوی  قرار داد که از شرق ۲۲۰ کیلومتر با مشهد و از غرب ۶۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. این شهر تاریخی در مسیر راه ابریشم یا جاده شاهی و راه زیارت معبد بودا  قرار داشته است. در دوره اسلامی، ولایت بیهقی وجود داشت که دارای دو شهر سبزوار و خسروگرد بود. گرچه شهر سبزوار بعدا جانشین بیهق شده است، اما این دو شهر به لحاظ جغرافیایی بر هم منطبق نبودند و از لحاظ تاریخی هم تقدم و تأخر وجود دارد زیرا که شهر بیهق قدمت بیش­تری داشته است. بلیط تهران استانبول

شهر سبزوار  بعد از حمله مغول به تدریج  آباد شد. حوادث تاریخی بی‌شماری در این شهر اتفاق افتاده است. این شهرستان در لیست آثار ملی داری ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی و ۱۷۰ اثر ثبت شده می ­باشد. در تصویر زیر عکسی از شهر سبزوار بزرگ نمایش داده شده است.

موقعیت جغرافیایی و پیشینه سبزوار

جاذبه های گردشگری سبزوار

 این شهرستان دارای جاذبه ­های تاریخی، جاذبه ­های طبیعی، غذاهای محلی و سوغات و بازا­ر­های سنتی می ­باشد. بلیط هواپیما تهران آنتالیا

جاذبه های تاریخی سبزوار

برخی از  مکان های دیدنی سبزوار عبارتند از مسجد پامنار، سرای معمار زاده، حمام قیصریه. همچنین در این شهر می توان به بازدید از بازار سرپوش، مسجد جامع، مناره خسروجرد، امام زاده­ یحیی رفت. از مکان های دیدنی دیگر می توان به بازار حاج زمان، کاروانسرای فرامرزخان، آب انبار حاج کریم، آرامگاه مولانا حسین کاشفی اشاره کرد. در کل این شهر آثار باستانی زیادی دارد . به غیر از موارد اشاره شده می توان به امام زاده شعیب، امام زاده سید حسین، امام زاده سلطان حسین، مدرسه کهن ، امام زاده سید علی اکبر، مسجد جامع چشم، مدرسه فخریه، آرامگاه پیرمرا ، آرامگاه گنبد سبز، آرامگاه پیراستیر نیز اشاره کرد. در ذیل  به توضیحات مختصری از این مکان ­های دیدنی، همراه با عکس آن‌ها پرداخته شده است. بلیط هواپیما تهران مشهد

گنبد سبز

گنبد سبز که نامش را از رنگ گنبد خود گرفته است بنایی  مربوط به دوره صفویه است. کاشی­ های فیروزه ­ای متمایل به سبز  و طاق نماها جلوه زیبایی به آن داده است. گنبدسبز آرامگاه شیخ محمد مؤمن می ­باشد.

گنبد سبز

حمام قیصریه

از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار می توان به حمام قیصریه اشاره کرد. این بنا در مجاورت بناهایی چون مدرسه فخریه، سرای حقیران و محله کلاه فرنگی می­ باشد. این بنای متروک در فهرست ملی ایران ثبت شده است.

 مسجد پامنار

این مسجد در سال ۲۶۶ هجری قمری ساخته شده است که از قدیمی ­ترین مسجدهای این شهر است.خرید بلیط هواپیما

 مسجد پامنار

مسجد جامع              

این بنا حدود نیمه دوم قرن ۸ هجری به دست خواجه علی موید، حاکم سربداری ساخته شده است.

مسجد جامع سبزوار

آرامگاه حاج ملا هادی

این آرامگاه که از ملک شخصی حاج ملا هادی بوده است در جبهه جنوبی میدان کارگر در وسط بوستانی سرسبز و با صفا قرار دارد.

آرمگاه هاج ملا هادی

آب انبار حاج کریم

این آب انبار در میدان کارگر ابتدای خیابان بیهق قرار گرفته است که در واقع در زمان خود برای کاروانسرای فرامرزخان که در روبروی آن قرار گرفته ساخته شده است.

آب انبار حاج کریم

مصلای شهر

یکی از ساختمان ­های کهن این شهر مصلای شهر می ­باشد که مردم برای برگزاری نماز عید و جمعه و همچنین برگزاری نماز باران به آنجا می رفتند.

مصلای شهر

یخدان­ ها

در جنوب این شهر سه یخدان تاریخی وجود دارد که قدمتشان  به دوره قاجاریه بر می گردد.

یخدان­ ها

آتشکده آذربرزین مهر

 یکی از سه آتکشده مهم دوره ساسانی است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال باختری شهر و در میان ارتفاعات ریوند قرار گرفته است.

آتشکده آذربرزین مهر

جاذبه طبیعی سبزوار

 این شهرستان رودها و و آبشار­های بزرگی دارد. غارهای این شهر نماهایی از جذابیت­ های این شهر است. روستاها مکان ­ها و جلوه ­های زیبا از مناظر طبیعی می باشند. زعفرانیه، طبس، بلاش و همچنین روستای استاج جنگلی که برای کویرنشینان می باشد، از جمله روستاهای این شهر هستند. مجله گردشگری دور و نزدیک

جاذبه طبیعی سبزوار