امتیاز ما

ایروان پایتخت ارمنستان است. جاذبه‌های طبیعی و همچنین جاذبه های دیدنی ایروان توجه گردشگران بسیاری را از کشورهای مختلف به خود جلب کرده است. اگر برای جاذبه‌های گردشگری ایروان به این شهر سفر می‌کنید، از مکان های دیدنی و همچنین آثار تاریخی این شهر می‌توانید لذت ببرید. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

ایروان

ایروان شهری کوچک است با تاریخی غنی که شهر محبوب اکثر ارمنی‌ها به‌حساب می‌آید. ایروان در جنگ ایران و روس بود که بر اساس معاهده ترکمان چای از ایران جدا شد. ایروان از بزرگ‌ترین شهرهای ارمنستان و مرکز فرهنگی و صنعتی این کشور است. این شهر در سال ۲۰۱۲ میلادی به‌عنوان پایتخت جهان کتاب در یونسکو به ثبت رسیده است. بلیط تهران استانبول

تاریخ ایروان

۴۰۰۰ سال قبل از میلاد شهر ایروان قابل سکونت بوده است. باستان شناسان با جست‌وجوی بسیار توانستند قلعه اورارتویی که مردم ایروان برای دفاع خود از حمله‌های قفقازی ساختند را پیدا کنند. این قلعه باستانی ۷۲۸ سال قبل از میلاد به دستور شاه آرگیشتی یکم ساخته شد. شهر ایروان بین قرن‌های ۳ و ۴ قبل از میلاد به دلیل اینکه اطلاعاتی تاریخی از این دوره در دسترس نیست به عصر سیاه ایروان معروف است. کلیسای سنت پیتر و پاول از اولین کلیساهایی است که در ایروان ساخته شد. در قرن پنجم بود که این کلیسا در سال ۱۹۳۱ میلادی فرو ریخت. خرید آنلاین بلیط هواپیما تهران ایروان | بلیط هواپیما ایروان تهران

تاریخ ایروان

موقعیت جغرافیایی ایروان

ایروان با جمعیتی بالغ‌ بر یک‌ میلیون نفر در دامنه‌های کوه آرارات قرار دارد. بلیط هواپیما تهران آنتالیا

این شهر مجاور با رود هرازدان است و ارتفاع این شهر از دریا حدود ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ متر است. شهر ایروان در کشور ارمنستان متعلق به هیچ استانی نیست. ایروان در مرز چهار استان به نام‌های کوتایک، آرارات، آرماویر و آراگاتسوتن قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی ایروان

جاذبه های دیدنی ایروان

ایروان شهری با مکان های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تماشایی برای گردشگران است. نمونه‌هایی از جاذبه های دیدنی ایروان:

  • هزار پله ارمنستان (کاسکاد): کاسکاد پایین‌ترین نقطه شهر را به بالاترین قسمت وصل می‌کند. کاسکاد دارای ۷۵۰ پله است به همین دلیل به آن ۱۰۰۰ پله می‌گویند. معنای نام کاسکاد، آبشارهای کوچک است و از جذاب‌ترین جاذبه های دیدنی ایروان به شمار می‌آید.
  • دریاچه سوان: از مکان های دیدنی دیگر شهر گردشگری ایروان می‌توان به دریاچه سوان اشاره کرد. دریاچه سوان یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی ایروان است که در فاصله ۱۹۱۶ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه در شمال شرقی ایروان است و ۶۰ کیلومتر فاصله با این شهر دارد. دریاچه سوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان در بین دریاچه‌های کوهستانی جهان است. این دریاچه در استان گغارکونیک قرار دارد. ریشه نام دریاچه سوان از اورارتویی سیونا گرفته‌ شده که به معنای سرزمین دریاچه است. ۵ درصد مساحت ارمنستان را دریاچه سوان گرفته است. بلیط هواپیما تهران مشهد
  • زاخکازور(دره گلها) : این دره در ۵۰ کیلومتری ایروان قرار دارد. دره گلها به دلیل طبیعت سرسبز و کوهستانی از زیباترین مکان های دیدنی ایروان است.
  • اپرای ایروان: یکی دیگر از جاذبه های ایروان ساختمان اپرا است که از زیباترین بناها و جاذبه های دیدنی ایروان محسوب می شود.
  • معبد گارنی: از دیگر حاذبه‌های دیدنی ایروان معبد گارنی است. تاریخ این بنا به زمان هایک ناهابت برمی‌گردد و نام این معبد از نام گارنیک نوه نتیجه هایک ناهابت گرفته‌ شده است. رودخانه‌ای در کنار این معبد جریان دارد که به آن رودخانه گارنی گفته می‌شود که فاصله آن تا ایروان ۲۸ کیلومتر است و در قسمت جنوب شرقی ایروان قرار دارد. معبد گارنی از مناطق خوش آب‌وهوا است و در گذشته منطقه ییلاقی پادشاهان بوده است.
  • مجسمه مادر: یکی دیگر از مکان های گردشگری ایروان مجسمه مادر است.
  • کلیسای گغارت: از دیگر جاذبه های دیدنی ایروان کلیسای گغارت است. گغارت به معنای سرنیزه است. فاصله این کلیسا از ایروان ۳۵ کیلومتر می باشد. این کلیسا در جنوب شرقی ایروان واقع است. در قرن سیزده در سال ۱۲۱۵ خاندان زاکریان دستور ساخت کلیسای بیرونی را دادند و بعد از اینکه خاندان پروشیان آن را از خاندان زاکریان خریدند، به یک خواهر و برادر معمار دستور ساخت کلیسای درونی را دادند، که ساخت این کلیسا ۱۰ سال طول کشید. کلیسای درونی ۳ قسمت دارد که یک قسمت آن آرامگاه خاندان پروشیان است. کلیسای گغارت در بالای یک کوه قرار دارد. چشمه‌ای در کلیسای گغارت وجود دارد که مردم این منطقه اعتقاد دارند با شستن سروصورت خود با آب این چشمه  جوان می‌مانند. همان‌طور که گفته شد گغارت به معنای سرنیزه است که این نیزه از یک پایه چوبی با سری از آهن به شکل تیز و تخت ساخته شده است. این نیزه برای مسیحیان بسیار ارزشمند و مقدس است چرا که اعتقاد دارند این نیزه همان نیزه‌ای است که وقتی حضرت عیسی را به صلیب کشیدند به‌وسیله فروکردن این نیزه در بدن این حضرت خواستند از جان دادن آن مطمئن شوند. شخصی به نام تاتوس اراکیال این نیزه را به منطقه ایری وانک که نام قدیمی گغارت است می‌آورد و از آن به بعد به این نام معروف می‌شود. اگر قصد سفر به ایروان را دارید این کلیسا از بهترین جاذبه‌ های دیدنی ایروان است که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید. خرید بلیط هواپیما
  • کلیسای گریگورلوساوریچ: از دیگر جاذبه‌ های گردشگری ایروان کلیسای گریگورلوساوریچ است که می‌توانید در سفر به ایروان از این مکان زیبا دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی ایروان

آثار تاریخی ایروان

ازجمله جاذبه های دیدنی ایروان آثار باستانی غنی است که این شهر کوچک دارد. آثار باستانی ازجمله :

  1. قلعه اربونی
  2. مسجد کبود ایروان
  3. ماتناداران
  4. معبد گارنی
  5. زوارتنوتس

( مجله گردشگری دور و نزدیک)