امتیاز ما

آشنایی با مکان های دیدنی زنجان

زنجان در شمال غربی ایران قرار گرفته است و اهالی آن ترک هستند. در اطراف این استان حدود ۸ شهرستان و ۱۲۱۰ روستا قرار گرفته است که ۹۷۸ مورد از آن ها دارای سکنه است. مکان های دیدنی زنجان متعلق به دوره های مختلف تاریخی هستند که هر کدام از این مناطق گردشگری را با توجه به دوره تاریخی آن ذکر کرده ایم. بلیط هواپیما  را ارزان خریداری کنید.

آبشار شارشار

یکی از مکان های دیدنی زنجان آبشار شار شار است که در تهم در شمال باختری استان زنجان قرار دارد. این آبشار در بین سنگ‌ های صخره‌ای قرار گرفته است و حدود ۵ کیلومتر با دریاچه تهم فاصله دارد. بلیط تهران استانبول

آبشار شارشار از مکان های دیدنی زنجان

بازار زنجان

از جمله مکان های دیدنی زنجان بازار زنجان است که در دوره آقامحمدخان قاجار ساخته‌ شده است، در سال ۱۳۲۴ مساجد، گرمابه‌ ها و سراها به آن اضافه شدند. بازار زنجان طویل‌ ترین بازار ایران است و به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم‌ شده است.

بازار زنجان

رخت‌ شوی‌ خانه

یکی از تاریخی ترین مکان های دیدنی زنجان رخت شوی خانه است. بنای رخت‌ شوی‌ خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث‌ شده است. از جمله جذاب ترین مکان های دیدنی می باشد. در گذشته  مردم شهر لباس خود را در آن محل می شسته اند و اکنون یک موزه مردم شناسی است. زمین این مکان تاریخی توسط علی‌ اکبر خان توفیقی، اولین شهردار وقت زنجان، خریداری شده و از جمله مکان های دیدنی مربوط به سبک زندگی مردم است که در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط علی‌ اکبر خان توفیقی ساخته شده است .

دودکش جن

دودکش جن یکی از مهم ترین و زیباترین مکان های دیدنی زنجان به شمار می رود که نوعی از فرسایش طبیعی است که سبب شده است مناره‌ های طویلی از رسوبات و سنگ‌ ها از  لایه‌ های ابتدایی برجای بماند، که نوعی از پدیده طبیعی زنجان است و در اصطلاح زمین‌ شناسی هودو (Hoodoo) نامیده می‌ شود. برای دیدن این آثار تاریخی و طبیعی باید از جاده آب‌بر به سمت هزار رود، انتهای سرازیری و نرسیده به محله دیکه سر در سمت راست جاده حرکت کنید.

خانه ذوالفقاری

خانه ذوالفقاری در دوره قاجار شکل‌ گرفته است و جزء محلات قدیمی شهر زنجان که معروف به دالان آلتی در قسمت شمالی سبزه‌ میدان و مسجد جامع است، می باشد. این خانه از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته‌ شده است و سبک آن شبیه بناهای دوره قاجار است.

معبد داش‌کسن یا اژدها

معبد داش‌کسن در روستای ویر، حدوداً ۱۲ کیلومتر از سمت جنوب شرقی شهر سلطانیه قرارگرفته است. این معبد دارای طرح اژدها است که مربوط به دوره ایلخانیان می باشد. نمونه مشابه این نقش‌ ها در هیچ کجای ایران مشاهده نشده است. در این معبد دو طرح برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو قسمت این اژدها به‌صورت قرینه قرارگرفته‌اند. بلیط هواپیما تهران آنتالیا

 معبد داش‌کسن یا اژدها

حسینیه اعظم زنجان

قدمت حسینیه اعظم زنجان مربوط به یک قرن پیش است که از جمله اماکن مذهبی شیعیان می باشد و در جنوب زنجان واقع‌ شده است. این مکان موقوفه از طرف حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی است.

ائل داغی

ائل داغی جزء مکان های تفریحی زنجان است که در شمال این شهر در دامنه کوه گاوازنگ قرارگرفته است. از جمله امکانات این مجموعه تفریحی و کوهستانی می‌ توان به آلاچیق‌ های چوبی، آبشار مصنوعی، آسیاب و رستوران آن اشاره کرد.

قلعه بهستان

یکی دیگر از مناطق گردشگری زنجان قلعه بهستان است که نام دیگر آن کهن دژ می باشد که در شهرستان ماه‌ نشان قرار گرفته است. این قلعه در کنار رودخانه قزل‌ اوزن واقع‌ شده است. قدمت این قلعه به دوره مادها بر می‌ گردد.

قلعه بهستان

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه، مقبره اُلجایتو در سلطانیه، که یکی از شهرهای زنجان است قرارگرفته است و از ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ ساخت آن به طول انجامیده است. این گنبد به فاصله پنج فرسخ از شرق زنجان در شهر سلطانیه واقع‌ شده است. این بنای هشت‌ ضلعی که هر ضلع آن ۸۰ گز است، یکی از مهم‌ ترین معماری‌ های ایرانی و اسلامی می باشد که هشت مناره هم در اطراف گنبد وجود دارد، این گنبد قدیمی‌ ترین گنبد دو پوش کشور و یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری زنجان به شمار می‌ رود. بلیط هواپیما تهران مشهد

گنبد سلطانیه

غار کتله خور

محل غار کتله خور یکی از مکان های دیدنی زنجان در شهر خدابنده است، این غار اولین بار در سال ۱۳۳۱ توسط کوهنوردان ایرانی مورد بازدید قرار گرفت. این غار بنا بر گفته کوهنوردان دانشگاه بوعلی مربوط به دوران ژوراسیک یعنی حدود ۱۲۰ میلیون سال قبل است.

مسجد و مدرسه جامع زنجان

این مکان توسط عبدالله میرزا دارا، یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار، ساخته‌ شده است و یکی دیگر از مکان های دیدنی زنجان می باشد. این مسجد معروف به مسجد سید بوده و در سال ۱۲۴۲ و قرن سیزدهم هجری قمری ساخته شده است. این مکان دیدنی در بین بافت‌ های قدیمی شهر قرار گرفته است. خرید بلیط هواپیما

مسجد و مدرسه جامع زنجان

مردان نمکی

شش مومیایی در معدن نمک مهرآباد زنجان در سال ۱۳۷۲ کشف شدند که به آن‌ ها مردان نمکی لقب داده‌ اند. مردان نمکی از جمله مکان های دیدنی زنجان است که بسیار جالب می باشد. در بین مردان نمکی، جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد و برخی از مردان نمکی به دلیل انجام کارهای معدن به‌ شدت آسیب‌ دیده‌ اند. تعدادی از این مردان نمکی به دوره هخامنشی یعنی ۴۰۰ سال پیش از میلاد و برخی نیز به اواخر دوره ساسانی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلادی تعلق دارند.

مردان نمکی

پل میر بهاء الدین

در قسمت آخر یکی دیگر از مکان های دیدنی زنجان را معرفی می کنیم که دارای چندین اسم از جمله پل اژدهاتو، پل کهنه و پل میر بهاء الدین می باشد که در جنوب زنجان در مسیر کردستان قرار گرفته است. این پل متعلق به دوره ناصرالدین‌ شاه قاجار است. مجله گردشگری دور و نزدیک

پل میر بهاء الدین